להיות מנהלים טובים יותר באמצעות שתי מילים

הכרת תודה, מנהלים טובים יותרDesigned by Freepik

לפני שלוש שנים, באחת מהסדנאות שהשתתפתי במסגרת הלימודים, התבקשתי לכתוב מכתבי תודה למנהלים שעוררו בי השראה. ככה מצאתי את עצמי, יושבת במשרד וכותבת לכל אחד מהמנהלים שלי לשעבר מכתב תודה. (היו לי יותר מנהלים מאשר מנהלות ועל כן הפניה היא בלשון זכר 😊).

כתבתי למנהל משמרת ברשת מסעדות והודיתי לו על שנתן לי את העבודה הראשונה ובכך לימד אותי איך לנהל ולרתום אנשים למרות שהם היו גדולים ממני בהרבה שנים.

כתבתי למנהלת הצוות הראשונה שהייתה לי והודיתי לה על שנתנה לי להוביל הטמעה של מערכת CRM חדשה, ובכך למדתי איך להנגיש ידע לאחרים ועד כמה תקשורת בינאישית היא חשובה.

וכתבתי לאנשים נוספים – קולגות לעבודה, מנטורים, מורות – שהושיטו יד, עזרו לי, דחפו אותי ותמכו בי הרבה מעבר לנדרש מתפקידם.

ישבתי וכתבתי למעלה משעה ולכל אחד מבלי לשים לב כתבתי עמוד שלם, הרבה יותר ממה שתכננתי. למחרת, הלכתי לדואר ובדרך חשבתי מה למדתי במהלך התהליך הזה ולמה תרגול הכרת תודה גרם לי להרגיש כל כך טוב.

כיצד זה קשור בלהיות מנהלים טובים יותר? הבנתי, שאני כותבת דווקא על המנהלים הללו, כי הם היו מנהיגים שתמכו לא רק בעבודה שלי, אלא גם בחיי. היה להם מספיק אכפת ממני, כדי להבין את השאיפות שלי וההתמודדויות שלי. ובתמורה לכך הם הוקירו לי תודה על התרומה שהבאתי לצוות.  גם אחרי שנים שאני לא עובדת בארגונים הללו, הם עדיין המנהלים שאני חושבת עליהם. כבר אז הבנתי שאני רוצה להיות מנהיגה כזו, בדיוק כמותם.

ומהרגע שהפכתי להיות מנהלת, הפכתי להיות מנהיגה שהיא מעריכה ומוקירה תודה.

מהי הכרת תודה?

לעיתים מובנת כתכונה (הנטייה הכללית שלנו להודות) ולעתים מובנת כרגש (תחושה זמנית הנגרמת מאירוע). הכרת תודה, מוגדרת בדרך כלל כהכרה בתוצאות חיוביות הנובעות ממקורות חיצוניים. אנחנו מתקבלים למקום עבודה ואנו מוקירים תודה לחברה שנתנה לנו הזדמנות. כשיש יום יפה בחוץ, אנחנו מוקירים תודה לכוח עליון, על ההזדמנות ליהנות מכל היופי הזה.

הכרת תודה, היא לא משהו שהומצא על פי white paper של מרכז המדע באוניברסיטת ברקלי. למעשה, "יש לה שורשים עמוקים המוטבעים בהיסטוריה האבולוציונית שלנו, במוחנו וב- DNA שלנו ובהתפתחות הילד". אלטרואיזם הדדי – אתה מגרד לי את הגב אני אגרד את שלך- זה הבסיס לפרקטיקה של הכרת תודה בימינו.

כיום הכרת התודה מובנת כ"דבק חברתי" המשרה נדיבות, אדיבות ועזרה, כולל בעבודה.

למה חשוב להיות מוקירי תודה

אז אתם רוצים לדעת כיצד להיות מנהלים טוב יותר. זה מרגיש לגמרי מובן מאליו, שיותר כיף לעבוד אצל מנהל שמעריך אותך מול אחד שלא? להיות מוקיר תודה בעבודה, היא אחת הדרכים היעילות ביותר ליצור ולתחזק תרבות עבודה חיובית ופרודוקטיבית.

קודם כל, אדבר על ההשפעה האינדיבידואלית של תרגול הכרת תודה ולאחר מכן אדבר על היתרונות של מנהלים שמתרגלים הכרת תודה על העובדים שלהם.

ברמה האישית להכרת תודה יש ​​את ההשפעות החיוביות הבאות:

מגביר את הרווחה והחיוביות

במחקר זה, נמצא שאנשים שמחזיקים ברשימה של דברים שהם מודים עליהם, הם בממוצע יותר מאושרים, מאשר אנשים שאין להם רשימה.

מגביר את ההערכה העצמית והנדיבות

הכרת תודה, היא רגש הממוקד באחרים. התרגול, מגביר את החיוביות הכוללת כלפי אחרים וזה עוזר לנו לחשוב בצורה חיובית על עצמנו.

משפר את הבריאות הכללית

להיות מוקיר תודה- בד"כ נמדד במחקרים, ע"י השקעה של 5 דקות ביום בכתיבת יומן "הכרת תודה". התוצאה- גורמת לאדם להתאמן יותר, לחוות פחות כאב ולישון טוב יותר. בנוסף מחקרים מגלים כי הכרת תודה גורמת לתוחלת חיים ארוכה יותר.

אנשים שהם מוקירי תודה, הם אנשים, בעלי יכולת טובה יותר להתמודד עם עליות ומורדות החיים, מעניקים יחס טוב יותר לאנשים אחרים ומרגישים טוב יותר פיזית ונפשית. זה לגמרי משתלם גם אם זה לא יהפוך אתכם למנהלים טובים יותר.

אבל זה בהחלט כן.

למה להיות מנהלים מוקירי תודה

תרגול הכרת תודה מועילה אם אתם רוצים לדעת איך להיות מנהלים טובים יותר. ואלו הן כמה מהדרכים:

משפר את שביעות הרצון והאושר של העובדים שלך

במחקר שנעשה, ביקשו מ- 100 משתתפים לכתוב פתקים של הכרת תודה ולצפות כיצד ירגישו כלפיהם מקבלי הפתקים. המשתתפים העריכו יתר על המידה שהנמענים יהיו מובכים והמעיטו מאוד בהשפעות החיוביות של הפתקים. נמענים רבים אמרו שהם "התרגשו" לקבל את הפתקים. השיעור? קצת הכרת תודה (לקח פחות מחמש דקות לכתוב את הפתקים!) עושה הרבה ומשפיע לאורך כל הדרך.

מגדיל את האמון של העובדים בך

מחקרים מראים כי, הכרת תודה מובילה לרמות גבוהות יותר של תמיכה ואמון. אם אתם רוצים שהעובדים שלכם, יאמינו בכם וילכו בעקבותיכם, יהיה לכם הרבה יותר פשוט אם תוקירו תודה באופן קבוע.

מקדם פרודוקטיביות

מדעני המוח הסבירו שמנהלים המתמקדים בבעיות מתפקדים גרוע יותר מאשר מנהלים שמתמקדים בטוב. מנהיגים מסוג זה גורמים לצוותים שלהם לפרוח בסביבה מאוזנת יותר.

העובדים נשארים בארגון לאורך זמן

מחקרים מראים, שעובדים שמקומות העבודה שלהם מתמקדים בתרבות של הכרת תודה הם בעלי שביעות רצון רבה יותר בעבודה ופחות בעלי מוטיבציה לחפש הזדמנויות אחרות. לגרום לעובדים שלך להרגיש מוערכים היא אחת הדרכים הפשוטות והיעילות ביותר להיות מנהיג טוב.

להיות מנהלים טוב יותר: הדרכים להוקיר תודה בעבודה

אתם מוזמנים לאמץ את הרעיון של התרגיל שעשו לי בסדנה, כשנפרדתי מהצוות שלי קניתי מחברות ובקשתי מכל חבר/ה בצוות לכתוב אחד לשנייה מכתב תודה, אבל אם זה לא בדיוק הסגנון שלכם, נסו את אחת הדרכים הבאות כמנהלים:

1. הכרת תודה כל יום

כתבו רשימה של דברים שאתם מודים עליהם, עשו מדיטציה מודרכת או שקטה שממוקדת בהכרת תודה. זה יכול להיות משהו שאתם משתפים עם העובדים שלכם, או משהו שאתם עושים לבד.

2. תנו מחמאות ספציפיות

כשעובדים עושים עבודה טובה, פשוט תגידו להם ! תגידו להם בדיוק ממה התרשמתם. מהיוזמה שהפגינו, מהמצגת המרתקת שהכינו, מהאוכל שהביאו לשאר חברי הצוות, מפעילות שארגנו. החמיאו לעובדים, גם כשהם עושים רק את מה שנדרש מהם- הוכח כי הכרת תודה יומית משפרת את המוטיבציה והתפוקה.

3. צרו קיר הכרת תודה פומבי

הכרת תודה בפומבי מראה לעובדים שלכם שאתם מאמינים בתרבות של הכרת תודה. עודדו את כל העובדים לקחת חלק בפעילות, מעובדים שעזרו בגדול (גיבוי חבר צוות שחולה) לעובדים שעזרו בדברים הקטנים (הגישו מים לאורחים).

4. התחילו ישיבות צוות בהכרת תודה

ישיבת צוות היא דרך מושלמת ליצור יחסי קירבה בצוות. התחילו את הישיבה בשיתוף במשהו שהם מוקירים תודה עליו. להלן כמה שאלות לשימוש: מה נתן לך השראה היום? מה גרם לך לחייך היום? מה הדבר הכי טוב שקרה לך היום?

5. תנו מתנות

העניקו לעובדים שלכם מתנות וצ'ופרים קטנים. שובר מתנה ביום ההולדת, הזמינו לארוחת צהרים באופן ספונטני, הביאו מטפל/ת בעיסוי בתקופה עמוסה ולחוצה. ערכו ימי גיבוש אחת לחודש, אחת לרבעון עורכים הגרלה ומעניקים סכום סמלי (10-20 ₪ לעובד/ת !) לעמותה שנבחרה.

6. חגגו אירועים אישים

בימי נישואין או באירועים מיוחדים אחרים, שקלו להפגיש את העובדים כדי לכבד ולחגוג עם העובד/ת.

בקשו מכל חבר/ת צוות לספר, איך אותו אדם עזר להם או הפך את היום שלהם לטוב יותר. אפשר גם ליצור "כיסא חם" שמי שיושב בו כולם נותנים לו מחמאה, או שתפו זיכרונות באמצעות אלבום/ מצגת אישית.

זכרו הכרת תודה לא עולה לכם כסף ואתם רק מרוויחים מזה ותודה שקראתם ! (ראיתם מה עשיתי?)

29/01/2020

נכתב על ידי מיטל גנון חוליו